Kapela Doc. Dr. a Metaldech vznikla zcela nepravděpodobně – v tichých chodbách Hudebně-vědeckého ústavu Vídeňské univerzity. Emeritní profesor dr. Leopold K. Eisenbaum, celoživotní badatel v oblasti barokní ornamentiky a vedoucí katedry hudební estetiky, podlehl v pokročilém věku fascinaci syrovostí moderního metalu. S noblesou sobě vlastní začal zkoumat možnosti propojení mosazných dechových nástrojů s tvrdými rytmy elektrických kytar a growlovaným vokálem. Výsledkem je žánr, který odborná veřejnost pokřtila jako „akademická metaldechovka“.
Soubor tvoří výlučně hudebníci s akademickými tituly – většina členů působila jako pedagogové, orchestrální hráči či hudební teoretici. Každý koncert připomíná jakousi seriózní přednášku zakončenou explozí zvukové energie. Kompozice kapely často čerpají z gregoriánských chorálů, ale jsou aranžovány pro tubu, dvě kytary, tympány a barytonový zpěv s prvky scream techniky. Tematicky se soubor věnuje otázkám lidské identity, smrti, pomíjivosti a víkendovému grilování v Dolním Rakousku.
První vystoupení skupiny proběhlo v rámci mezinárodního muzikologického sympozia ve Štýrském Hradci, kde zcela zaskočila akademické publikum interpretací své skladby „Fugue in F Minor and Blood“. Poté následovalo evropské turné, během nějž kapela vystupovala na festivalech klasické hudby, metalových open airech i v kulturních domech pro seniory. Jejich fanouškovská základna je velmi různorodá – od profesorů estetiky po nositele kožených vestiček s nápisem „Blasmusik ist Krieg“.
Doc. Dr. a Metaldech si zakládá na preciznosti aranžmá, přičemž každá skladba je opatřena výkladem a poznámkovým aparátem. Na koncertech se rozdávají notové partitury, glosy k textům i diplomy za přežití přídavku. V roce 2024 kapela obdržela čestné uznání Hudební akademie v Basileji za přínos „mezižánrové disciplíně mimo prostor racionality“.
doc. Dr. Leopold K. Eisenbaum (Rakousko)
tuba, koncept, akademický growl
prof. Anna-Maria Weingärtnerová (Švýcarsko)
elektrická harfa, scream
Dr. Gerhard Blitzenhauer (Německo)
elektrokytara, chór
Ing. Udo Kranz (Rakousko)
bicí, inženýrská preciznost
Monika "Moucha" Muchová (Česká republika)
Darek Netěsný (Slovensko)
nízkofrekvenční septický kontrabas
Aisha Rahman (Malajsie)
Vodní Gong (Water Gong)
Olga "Babička" Petrova (Ukrajina)
Cimbál, vařečka na dřevěný kbelík (perkuse), peče pirohy
Miroslav Kopecký (Česká republika)
saxofon
Adam Svatoš (Česká republika)
zpěv, klávesy
Umělec73 U (Země73)
mandolína
La Puta de Plástico (Španělsko)
Klarinet (Folk/Metal), Flamenko Tanečnice
U Ztracené Ponožky
Česko, Pohádkovice
Hasičská Zbrojnice Live
Česká republika, Horní Studenec
Kosmická Zvukárna
Island, Fjörvik
Underground Tomb
Česká republika, Černohrad
Stadion Tónů
Česká republika, Hudební Lán
Granule Bar
Island, Pampeliška
Doupě Vlčího Máku
Česká republika, Lískovokřepelkovice
Rybářská Buda
Slovensko, Šupinovo
The Iglu-Emu Conflict (Austrálie/Grónsko)
Arktický Outback Doom-Jazz
Prdící Jednorožci (Irsko)
Duhový Death Metal
Kosmické Panorama (Česká republika)
synthwave / retro-futurismus
Globální Hluková Symfonie (mezinárodní)
fusion všech možných stylů
Imperium Symphonica (Německo)
Monumentální symfonická hudba
Orchestr Blažených Hopsalů (Česká republika)
Absurdní folk-hop s prvky šílenství
Okeánská bouře (Řecko)
Progressive folk rock
Stříbrný Pramen (Česká republika)
alternativní rock s prvky progresivní hudby
Westernová Stezka (Česká republika)
Česká country hudba
Spalovač brněnských šalin (Česká republika)
Industriální hantec-metal s folklórními prvky