Kapela Éterická Klenba vznikla na přelomu zimy a jara roku 2011 v hlubokém lesním údolí poblíž slovinské vesničky Trnovec nad Sovo. Zakládající členové se zde sešli na improvizovaném retreatu zaměřeném na ticho, dech a zvukové vlny. To, co začalo jako série meditativních seancí s tibetskými mísami, se brzy proměnilo v hluboký hudební dialog, který překračoval jazyk, styl a tradici.
Název Éterická Klenba odkazuje nejen na zvukovou architekturu jejich hudby, ale i na duchovní prostor, který kapela vytváří během svých vystoupení. Jejich hudba není určena k poslechu v běžném slova smyslu – je spíše portálem k introspekci, bránou k jinému vnímání času a prostoru.
Styl, kterým se Éterická Klenba prezentuje, je obtížně zařaditelný. Nejčastěji bývá označován jako ambientní neoklasika, ale najdeme v něm i stopy avantgardního jazzu, japonské gagaku, minimalistického techna či dokonce inspirace zvuky přírody – od křehkého bublání potůčku po hluk padajícího sněhu. Většina jejich skladeb vzniká formou kolektivní improvizace a je záměrně ponechána v nedokončeném, syrovém stavu, který má odrážet neuchopitelnost lidského vědomí.
Členové kapely mají různorodé zázemí – od klasického klavíru přes elektroakustické inženýrství až po lesní terapii. Právě tato rozmanitost se odráží v jejich komplexních kompozicích, kde vedle strunných nástrojů zaznívá i modulární syntezátor či archaické dudy nalezené na bleším trhu v Tbilisi.
Vystoupení Éterické Klenby se nikdy neopakují. Každý koncert je vnímán jako jedinečný rituál, jehož průběh je ovlivňován nejen náladou kapely, ale i energií publika, rozložením židlí nebo teplotou vzduchu. Mnoho vystoupení se koná pod širým nebem nebo v netradičních prostorech jako jsou opuštěné továrny, kláštery nebo jeskyně. Publiku je často doporučeno lehnout si, zavřít oči a nevnímat hudbu, ale nechat se jí prostoupit.
Kapela také spolupracuje s výtvarníky, tanečníky i terapeuty. Například projekt „Zvukové mandaly těla“, který byl prezentován na bienále ve Vilniusu, spojoval hudbu s kontaktní improvizací a neurologickým biofeedbackem. Výsledkem bylo vystoupení, v němž samotné emoce diváků měnily zvukovou krajinu koncertu.
Éterická Klenba není jen hudební projekt. Je to komunita, filozofie a výzva k pomalosti. V rychlém světě přináší jejich tvorba něco neocenitelného – ticho mezi tóny, dech mezi slovy, přítomnost v každém okamžiku.
Lana Vrbanič (Chorvatsko)
zpěv, tibetské mísy, theremin
Gregor Šebalj (Slovinsko)
modulární syntezátor, terénní nahrávky
Mihailo Tomić (Srbsko)
kontrabas, šamanský buben
Tereza Malenčová (Česko)
violoncello, vokální vrstvy
Emmanuel de Fontenoy (Francie)
krystalofon, zvonkohra, ambientní textury
Eva Pešková (Česká republika)
flétna, zpěv
Lisbeth Sorjonen (Švédsko)
Housle
Valhalla's Embrace
Norsko, Lysgard
U Vyhaslého Ohniště
Česko, Březový Újezd
Valhalla's Embrace
Norsko, Lysgård
Starlight Haven
Francie, Lumière
Pohádková nora
Česká republika, Mechová Paseka
De Onderwereld
Nizozemsko, Noorderkamp
Aetherium Sanctum
Island, Fjallabyggð (fiktivní osada)
Pavilon Kulhavé Kozy
Česká republika, Chrochtín
Bläserhalle Silberthal
Rakousko, Silberthal
Folklórní Dvůr "U Zelené Révy"
Česká republika, Vinná Lhota
Formulářovna
Česká republika, Prušánky nad Výkazem
Lesní Srub
Česká republika, Hvozdec
Klub Zatoulané Fazole
Česká republika, Šnorchlovice
Saloon Podkovy
Česká republika, Říčníkov
Šramlfón & Kozí Jitrnice (Česká republika)
multižánrový kabaret-fusion
Echa Kosmu (Mezinárodní)
Ambientní Elektronika s Akustickými Vlivy z Celého Světa
Prairie Trail (Česká republika)
Česká country s prvky bluegrassu a folku
Moravanka z Hrozenkova (Česká republika)
Česká lidová hudba
Dřevěný Mustang (Česká republika)
České country s prvky bluegrassu
Dyke Patrol (Nizozemsko)
queer punk s prvky elektroniky
Evropský Dechový Soubor Harmonia (Rakousko)
dechová hudba
Táborová Čtyřlístek (Česko)
trampsko-country-punková směs s prvky folku
Zpěvy Větru (Česká republika)
folkrock s prvky world music
Kateřina Hýkavá a Ječící Omladina (Česká republika)
alternativní hystericko-ekstatický folk s prvky samovolného křiku