country a trampská muzika
oldies, rock´n´roll
rock & pop music, blues
reggae, travesti show
a klasika vesnických zábav

Éterické Chiméry

Post-melancholický art-rock s prvky severského folku a industriálu

Norsko


Počátky v mlze a oceli

Hudební skupina Éterické Chiméry se zrodila v sychravém podzimu roku 2008 v průmyslovém předměstí Bergenu. Nebylo to však ve zkušebně plné plakátů rockových legend, ale v opuštěné loděnici, kde se ozvěny svářeček mísily s neutichajícím šuměním deště dopadajícího na prorezivělou plechovou střechu. Právě zde se setkali zakládající členové – textař a zpěvák Kjetil Vinterhagen a multiinstrumentalista a skladatel Lars Fjeldstad. Kjetil, student filozofie a literatury, fascinovaný severskou mytologií a existenciálními otázkami, a Lars, bývalý inženýr, který opustil svět přesných výpočtů, aby hledal harmonii v disonanci, našli společnou řeč v touze vytvořit něco, co by přesahovalo běžné hudební žánry. Jejich prvotní tvorba byla syrová, plná industriálních samplů, těžkých kytarových riffů a Kjetilova deklamujícího vokálu, který spíše než zpíval, vyprávěl temné příběhy o ztracených bozích a moderním odcizení.

První demo, nahrané na starý čtyřstopý magnetofon a nazvané „Stålets Vuggesang“ (Ocelová ukolébavka), se šířilo místní undergroundovou scénou jako zakázaný text. Zaujalo natolik, že se k dvojici brzy přidala basistka a vokalistka Ingrid Haugen, jejíž bezpražcová basa přinesla do zvuku kapely nečekanou melodičnost a hloubku. Její éterický druhý hlas vytvořil dokonalý kontrast k Vinterhagenově drsnému projevu a zrodil se tak charakteristický zvukový dualismus, který kapelu definuje dodnes. Společně začali prozkoumávat křehčí a atmosféričtější polohy, inspirované tichou majestátností norských fjordů a nekonečnými lesy. Industriální chlad byl postupně obohacen o melancholické melodie houslí a klavíru, čímž vznikl styl, který kritici později s rozpaky nazvali „Post-melancholický art-rock“.

Vzestup a album „Hvor Lyset Dør“

Průlom přišel s debutovým albem „Hvor Lyset Dør“ (Kde umírá světlo) v roce 2012. Album bylo koncepčním dílem, které posluchače provedlo devíti kruhy severského podsvětí, přičemž každá skladba reprezentovala jiný aspekt ztráty a nalezení smyslu v temnotě. Zvuk byl monumentální – kytarové stěny se střídaly s tichými pasážemi hranými na akustické nástroje, jako je kantele nebo niněra, a rytmická sekce, již doplnil bubeník a perkusionista Bjørn Eide, pulzovala s mechanickou přesností i organickou živelností. Album sklidilo nadšené recenze nejen v Norsku, ale i v zahraničí, zejména v Německu a Polsku, kde si kapela vybudovala silnou fanouškovskou základnu.

Živá vystoupení Éterických Chimér se stala legendárními. Nebyly to pouhé koncerty, ale spíše rituální performance. Pódium bylo často zahaleno v mlze, osvětleno jen stroboskopy a projekcemi abstraktních vizuálů inspirovaných přírodními texturami – kůrou stromů, strukturou ledu nebo hrou světla na vodní hladině. Kapela komunikovala s publikem minimálně, nechávala promlouvat hudbu samotnou. Jejich vystoupení byla intenzivní, emocionálně vyčerpávající, ale zároveň katarzní zážitek, který si lidé pamatovali ještě dlouho poté. Říkalo se, že vidět Chiméry naživo je jako stát na útesu během bouře – děsivé, ale nepopsatelně krásné.

Experimentální fáze a mezinárodní uznání

Po úspěchu debutu se kapela nestáhla do bezpečí opakování osvědčeného vzorce. Naopak, jejich druhé album „Glasstårnet“ (Skleněná věž) z roku 2016 bylo odvážným krokem do neznáma. Kapela na něm téměř úplně opustila metalové kořeny a ponořila se do světa elektroniky, ambientu a neoklasiky. Spolupracovali se smyčcovým kvartetem a sborem hrdelních zpěváků z Tuvy, což výslednému zvuku dodalo naprosto unikátní, globální rozměr. Texty se posunuly od mytologie k sociální kritice, reflektující křehkost moderní civilizace a digitální osamělost. Album bylo komerčně méně úspěšné než jeho předchůdce, ale upevnilo status Éterických Chimér jako nekompromisních a neustále se vyvíjejících umělců.

Následovala dlouhá odmlka, během níž se členové věnovali sólovým projektům a osobnímu životu. Zdálo se, že se chiméra rozplynula. Avšak v roce 2023 ohlásili návrat s novým albem „Ekko av en Glemt Fremtid“ (Ozvěna zapomenuté budoucnosti), které je syntézou všeho, čím si kapela prošla. Spojuje v sobě drtivou tíhu debutu s atmosférickou křehkostí a experimentální odvahou druhého alba. Je to jejich dosud nejvyzrálejší dílo, které reflektuje turbulentní dobu, v níž žijeme, ale zároveň nabízí záblesk naděje, skrytý hluboko v melancholických melodiích. Éterické Chiméry dokázaly, že i po letech jsou stále relevantní a mají co říct. Jsou živoucím důkazem, že hudba může být víc než jen zábava – může být zrcadlem duše, kronikou doby a mostem k něčemu, co nás přesahuje.


Obsazení kapely

Kjetil Vinterhagen (Norsko)
Zpěv, texty, hrdelní zpěv

Lars Fjeldstad (Norsko)
Kytary, syntezátory, programování, hlavní skladatel

Ingrid Haugen (Švédsko)
Bezpražcová baskytara, violoncello, doprovodné vokály

Bjørn 'Bestien' Eide (Norsko)
Bicí, perkuse, samply

Solveig Kristiansen (Dánsko)
Klavír, klávesy, niněra, doprovodné vokály



Hostující a bývalí členové

Hans 'Termo' Krafenberg (Rakousko)
hlavní zpěv a výbušná motivace

The Solomon Islands Shaker (Šalamounovy ostrovy)
Vokály (Tribal-Punk), Kytara (s efekty)

Petra Pára (Česko)
elektrická kytara, párové efekty



Kapela miluje tyto kluby

Dílna pod Štítom
Slovensko, Rachnové Krivy

Orbital Disaster Lounge
Mezinárodní orbitální prostor, Orbitální stanice Zeme (Bývalá družice pro špionáž počasí)

El Loro Risueño
Španělsko, Alegríamar

U rybářské bašty
Česká republika, Ostrovesnice

U Ztraceného Dirigenta (Zum Verlorenen Dirigenten)
Lichtenštejnsko, Vadleitz-Oberdorf

Stará Vyhlídka
Česká republika, Dolní Kocourkov

Hudební aréna Luminaria
Česká republika, Dolní Skalice

Kulturní stodola Na Pomezí
Česká republika, Nové Lhotice

Spodek Domu Kultury bez střechy
Česká republika, Horní Šťouchalovice

Koncertní Síň U Dokonalého Metronomu
Česká republika, Praha

U Černého Mostu
Česká republika, Praha

Železné Slúchadlo
Slovensko, Makovice nad Hronom

The Frozen Puck (Zamrzlý Puk)
Kanada, Moose Jaw Gulch (Losí Čelistní Rochnění)

Psychoakustický Ústav Pro Totální Hudební Zkázu
Česko, Debilov



Přátelské kapely této kapely

Krocan na rožni (USA)
Indiánský grindcore s perkusemi z hliněných hrnců

Moravanka z Hrozenkova (Česká republika)
Česká lidová hudba

Smrtící Kladivo (Česká republika)
Dělnický Deathcore

Škarejba II. a jeho kumpáni (Česká republika)
country

Opilí Šneci (Česká republika)
hospodský punk-folk

Šmoulí Revoluce (Česko)
punk-pop s příchutí dětských písniček

Sambiliongova Avie (Slovensko)
psychedelický folk, karavan-blues, středoevropský rock

Snjór og Skuggar (Island)
ambientní post-rock s prvky severské mytologie a zvuků přírody

Sídlištní Beat (Česká republika)
electro

 DOPORUČUJEME: LEGÁLNÍ KUŘÁCKÝ KLUB - SMOKERS CLUB
FACEBOOK