Kapela Návštěva ZOO vznikla z naprostého nepochopení při plánování školního výletu. Místo do zoologické zahrady v Plzni se skupina hudebníků z maloměstského souboru Divoký Kontrabás ocitla omylem na pódiu při křtinách mláděte lamy. Publikum, složené výhradně ze zvířat a dvou znuděných ošetřovatelů, nadšeně bečelo, pískalo a jedno prase dokonce rozvibrovalo celý alt. Hudebníci pochopili, že našli své pravé posluchače – a vznikla tak kapela hrající výhradně pro zvířata.
Styl kapely je těžko zařaditelný, odborníci jej označují jako „cirkusový punk pro lamy s nádechem valčíku“, ale sami členové ho prostě nazývají „zoo-groove“. Jejich koncerty se konají v klecích, výbězích a někdy i pod vodou. Například koncert pro tuleně v Námořním světě v Ostravě se zapsal do dějin jako první bublající jam session bez kyslíku.
Návštěva ZOO nevyhledává lidské publikum. Jejich hlavními fanoušky jsou orangutani, emu, srnečci a jeden mimořádně talentovaný kozlík jménem Rumburak, který se naučil tleskat kopýtkem. Skupina se nebojí žádného prostředí – hrála v pavilonu hadů, mezi krokodýly i při kávě v opičárně. Nejednou byl koncert přerušen útěkem papouška nebo vášnivým zamilováním se lemura do baskytaristy.
Repertoár zahrnuje skladby jako „Banány pro Bonita“, „Noční kvičení“ nebo „Symfonie pro surikaty“. Texty jsou zpravidla beze slov, zato se hojně využívá řeči těla, pískání, kvičení, a v jednom případě i výdechu zebří nosní dírky. Hudební nástroje často bývají upraveny – klávesy jsou z banánových slupek, bicí z recyklovaných koryt a klarinet byl jednou nahrazen hlemýždí ulitou s dírou.
Kapela tvrdí, že hlavním cílem není pobavit, ale vzdělávat. Například skladba „Mezi křídly a šupinami“ má upozornit na předsudky mezi dravci a želvami. Skladba „Píseň pro zanedbané morče“ se zase stala hymnou azylu pro domácí hlodavce.
Návštěva ZOO prostě není jen kapela – je to mezidruhový fenomén. Každý koncert je pozvánkou k návratu k přírodě, k chlupům, zobákům a radosti z kolektivního bečení. Pokud někde zaslechnete tichý tón klarinetu a zároveň se vám na záda vyškrábe opice, možná jste právě na jejich koncertě.
Štěpán „Lachtan“ Lapáček (Česká republika)
klarinet z rybích kostí
Jiřina „Kočka v rytmu“ Kocandová (Slovensko)
perkuse z kočičích misek
Mirek Špaček (Polsko)
flétna ve tvaru papouščího zobáku
Dagmar „Kravička“ Dýrová (Česká republika)
kontrabas z dojené dýně
Benjamín Chobot (Francie)
elektrozvonky pro hlodavce
Norbert Srnec (Německo)
houkačka, žirafon, šustivé listí
Táňa „Plameňák“ Hrubá (Maďarsko)
taneční vokály a křik
Jáchym Lemur (Česká republika)
skákací syntetizátor
Olga Plšíková (Rakousko)
šepoty pro hlodavce
Kevin „Hroch“ Blanka (Švýcarsko)
vodní bicí
Terka 'Svišť' Nováková (Česko)
baskytara, kytara, kuchařka
Chen Guang (Čína)
Jadeitová Zvuková Mísa (Jade Sonic Bowl)
Adam 'Poutník' Svoboda (Česká republika)
Vedoucí zpěv, Akustická kytara, Skladatel, Textař, Koncepce
Eleni Kastrinou (Řecko)
Housle
Karel Dvořák (Česká republika)
banjo
Zadýchaný Okap
Česká republika, Dolní Podpíčov
Hudební dům Větrník
Česká republika, Větrnice
La Cueva del Flamenco Negro
Španělsko, Almadrava de la Luna
Psychoakustický Ústav Pro Totální Hudební Zkázu
Česko, Debilov
Lesní Srub
Česká republika, Hvozdec pod Ještědem
Singularita Zvuku
Zborcený Časoprostor (u centra galaxie Andromeda), Centrum Galaxie (fiktivní, mezigalaktické setkávací místo)
Sambiliongova Avie (Slovensko)
psychedelický folk, karavan-blues, středoevropský rock
Šílený Vrabci (Česko)
alternativní folk-rock s prvky punkové energie
Zlatá Harmonie (Česká republika)
Tradiční česká dechovka
As Almas Errantes (Portugalsko)
Atmospheric Folk Black Metal
Legno e Fuoco (Itálie)
folk-rock, čundrácké balady, lesní jazz
Syntax Error & the Debuggers (Česká republika)
technologický synth-rock