V roce 2005, v srdci malebného Českého ráje, kousek od Turnova (fiktivní, ale typická česká krajina), se zrodila hudební skupina 'Prérijní Vlci'. V době, kdy se většina hudební scény točila kolem popu a rocku, oni si vybrali cestu, která vedla zpět ke kořenům, k americké country hudbě, ovšem s výrazným českým akcentem. Jejich hudba, směsice klasické country, folku a energického bluegrassu, odráží drsnou krásu a zároveň poklidný rytmus české krajiny, jejích polí, lesů a malebných vesnic. Založeni vizionářem a zpěvákem-kytaristou, Václavem 'Vlčím Srdcem' Dvořákem, si Prérijní Vlci rychle získali loajální základnu fanoušků napříč celou Českou republikou, kteří hledali něco autentického a zemitějšího než komerční hudba.
První demo, "Ozvy z Křoví", vydané v omezeném nákladu na CD-R discích a ručně distribuované na menších festivalech, se šířilo ústně mezi příznivci žánru a brzy se stalo cenným sběratelským kouskem. Václavův jedinečný přístup k psaní písní, kde se drsné, příběhové texty prolínaly s chytlavými melodiemi a vokály sahaly od hlubokých, vyprávěcích pasáží po sborové refrény, fascinoval a oslovoval. Bylo zřejmé, že se rodí něco nového a osvěžujícího na české hudební scéně. Kritici tehdy psali o "duši amerického venkova přenesené do českých luhů a hájů", což dokonale vystihovalo podstatu jejich hudby.
V roce 2008 se k Václavovi připojila zpěvačka a banjistka Lucie 'Zlatý Hlas' Procházková, jejíž melodický hlas a precizní hra na banjo dodaly kapele novou dimenzi. Lucie, známá svou schopností vytvářet složité banjové linky, které zároveň působily vzdušně a lehce, se stala neodmyslitelnou součástí kapely. S jejím příchodem se zvuk Prérijních Vlků stal plnější a dynamičtější. Jejich první studiové album, "Cesta Zlatých Polí", vydané v roce 2010, katapultovalo kapelu z regionálního undergroundu do širšího celostátního povědomí. Album bylo oslavováno pro svou pohlcující atmosféru, komplexní kompozice a texty, které čerpaly inspiraci z českého venkova, lidských osudů, trampských historek a lásky k přírodě.
Album "Cesta Zlatých Polí" získalo řadu ocenění a bylo jmenováno albem roku několika prestižními hudebními magazíny v kategorii folk a country. Singly jako "Vlak do neznáma" a "Ranč U Zlomené Podkovy" se staly hymnami pro celou generaci fanoušků české country. Během následujících let se k Prérijním Vlkům přidali další členové, kteří obohatili jejich zvuk o další instrumenty a vokály. Mandolinista Petr 'Strunozub' Kovář přinesl do kapely virtuózní improvizace a rychlé pasáže, zatímco kontrabasista Eliška 'Hluboký Kořen' Marešová dodala hloubku a rytmickou sílu. Posledním přírůstkem byl houslista Martin 'Šumivý Smích' Jelínek, který s sebou přinesl širokou škálu houslových melodií a neuvěřitelný cit pro improvizaci, čímž dodal hudbě Prérijních Vlků ještě větší epický rozměr.
S každým dalším albem – "Stopy v Trávě" (2013), "Ozvěny Lesů" (2016) a nejnovějším "Podzimní Balady" (2020) – se Prérijní Vlci neustále vyvíjeli, aniž by ztratili své kořeny. Jejich texty se staly ještě poetičtějšími a hlubšími, prozkoumávající témata jako je pomíjivost času, věčný boj mezi svobodou a závazky, a nesmírná krása české krajiny. Živé vystoupení Prérijních Vlků jsou známá svou intenzivní atmosférou a interakcí s publikem. Často používají rekvizity inspirované českou trampskou kulturou, světelné show imitující západ slunce nad prérií (nebo spíše českými poli) a projekce starých fotografií z venkova. Kapela se objevila na největších folkových a country festivalech po celé republice, od Porta po Country Ryzáček, a vždy zanechala nesmazatelný dojem. Jejich fanouškovská základna se rozrostla do globálních rozměrů a kapela je považována za jednu z nejvlivnějších v žánru české country.
Navzdory rostoucí popularitě si Prérijní Vlci udrželi svou integritu a zůstali věrni svým uměleckým vizím. Členové kapely stále tráví mnoho času v přírodě, hledají inspiraci v osamělosti a kráse české krajiny. Václav 'Vlčí Srdce' Dvořák často táboří pod širým nebem, aby našel klid a nové nápady pro texty a melodie. Lucie 'Zlatý Hlas' Procházková trénuje své banjové dovednosti u táborového ohně, kde ji neruší žádný hluk z civilizace. Petr 'Strunozub' Kovář se inspiruje starými trampskými písněmi a melodiemi, které pak přetváří do složitých mandolínových partů. Eliška 'Hluboký Kořen' Marešová se věnuje studiu české folklórní hudby a její basové linky často odrážejí hloubku a melancholii těchto příběhů. Martin 'Šumivý Smích' Jelínek sbírá a studuje tradiční české lidové písně a instrumenty, aby mohl do hudby Prérijních Vlků vnést autentické folkové prvky.
Kapela je také známá svou aktivní účastí v ochraně přírodního dědictví a šíření povědomí o kráse a křehkosti české divočiny. Často pořádají charitativní koncerty, jejichž výtěžek putuje na podporu organizací bojujících proti ničení lesů a znečišťování řek. V jednom rozhovoru Václav prohlásil: "Naše hudba je naším hlasem pro krajinu. Chceme, aby lidé slyšeli ozvěny starých stromů, cítili vůni ranní rosy a vnímali majestátnost našich kopců. Je naší povinností chránit to, co nám bylo svěřeno." Jejich fanoušci je vnímají nejen jako hudebníky, ale i jako strážce českého dědictví a přírody. Prérijní Vlci se stali více než jen kapelou; jsou kulturním fenoménem, který spojuje hudbu, přírodu a trampskou mystiku v jedinečný a pohlcující zážitek.
Budoucnost Prérijních Vlků se zdá být stejně jasná jako letní den v Českém ráji. Spekuluje se o chystaném turné po sousedních zemích a nahrávání nového alba, které by mělo prozkoumat ještě temnější a introspektivnější zvuky. S jejich neustálým hledáním inovací, nekompromisním postojem a hlubokým spojením s kořeny české kultury zůstávají Prérijní Vlci jednou z nejvíce fascinujících a vlivných kapel na současné country a folkové scéně. Jejich odkaz se bude ozývat v lesích a na polích ještě dlouho poté, co se poslední tón utiší, jako věčná ozvěna krásy a síly české krajiny.
Vliv Prérijních Vlků na českou country a folkovou scénu je nepopiratelný. Inspirovali nespočet mladých kapel k prozkoumávání kořenů americké country hudby a jejímu propojování s českým folklórem a trampskou tradicí. Jejich inovativní přístup k žánru, kdy se nebojí experimentovat s netradičními nástroji a aranžemi, otevřel dveře novým směrům v české country. Mnozí je považují za průkopníky moderní české country, která v sobě nese jak autentičnost a hloubku, tak i svěžest a dynamiku.
Kromě hudebního vlivu, Prérijní Vlci také přispěli k popularizaci české trampské kultury a lásky k přírodě. Jejich texty, plné odkazů na táboráky, toulky přírodou, přátelství a svobodu, vzbudily zájem o bohaté dědictví českého trampingu. Fanoušci z celého světa se učí o českých tradicích a historii skrze jejich hudbu. Kapela se stala ambasadorem české country, propagující její krásu a rozmanitost po celém světě. Jejich koncerty jsou často doprovázeny vizuálními prvky inspirovanými trampským životem, táborákovou atmosférou a malebnou českou krajinou, což dodává zážitku další rozměr.
Prérijní Vlci jsou také známí svou angažovaností v sociálních a ekologických otázkách. Jejich písně často obsahují poselství o ochraně přírody, důležitosti respektování planety a nutnosti žít v souladu s přírodou. Jsou hlasem pro divokou, nedotčenou přírodu, která je v dnešní době ohrožena. Václav 'Vlčí Srdce' Dvořák je vášnivým zastáncem ekologických hnutí a často se účastní protestů a kampaní na ochranu lesů a řek. Jeho texty nejsou jen uměleckým vyjádřením, ale také výzvou k akci.
Dále je třeba zmínit jejich přístup k fanouškům. Prérijní Vlci si vždy vážili svých posluchačů a udržují s nimi silné pouto. Často pořádají setkání s fanoušky po koncertech, odpovídají na otázky na sociálních sítích a aktivně se zapojují do komunity. Tato otevřenost a autentičnost je jedním z důvodů, proč si získali tak loajální základnu fanoušků. Jejich vztah k fanouškům je více než jen profesionální; je to spíše rodina. Mnozí fanoušci se dokonce dobrovolně podílí na propagaci kapely, vytváří umění inspirované jejich hudbou a organizují fanouškovské srazy.
V neposlední řadě, Prérijní Vlci se stali symbolem pro ty, kteří hledají hlubší smysl v hudbě. Jejich tvorba přesahuje pouhou zábavu; je to cesta do světa přírody, přátelství a introspekce. Jejich hudba je soundtrackem k lidskému hledání smyslu, kráse a spojení s něčím větším než jsme my sami. Prérijní Vlci nejsou jen kapelou, jsou zážitkem, filozofií a odkazem, který bude rezonovat po generace.
S blížícím se koncem roku 2025 se fanoušci Prérijních Vlků po celém světě s napětím ptají na další kroky kapely. Po triumfálním turné "Podzimní Balady", které je zavedlo do největších koncertních hal a na nejprestižnější festivaly po celé republice, se kapela stáhla do ústraní. Tato tichost vyvolala vlnu spekulací, z nichž nejčastější je ta o přípravě nového, v pořadí již pátého studiového alba.
Zdroje blízké kapele naznačují, že Václav 'Vlčí Srdce' Dvořák strávil většinu posledních měsíců v izolaci v tradiční lesní chatě v Českém ráji, kde hledá inspiraci a tvoří nové hudební fragmenty. Je známo, že Václavova tvůrčí metoda spočívá v hlubokém ponoření se do přírody a meditaci, což mu umožňuje nalézt nové zvukové krajiny a lyrické koncepty. Hovoří se o tom, že nové album by mohlo být ještě temnější a introspektivnější než předchozí tvorba, s větším důrazem na baladické písně a příběhy o osamělosti a hledání smyslu. Někteří naznačují, že by se mohla objevit i spolupráce s dechovými nástroji, což by dodalo albu ještě autentičtější český zvuk.
Fanoušci spekulují, že by se album mohlo zaměřit na témata paměti, dědictví a návratu ke kořenům. Jedním z názvů, které se šíří internetem jako potenciální název alba, je "Ozvy Ztracených Stezek", což by naznačovalo ponor do příběhů minulosti a hledání zapomenutých cest. Lucie 'Zlatý Hlas' Procházková byla spatřena v Praze, kde trénuje v nahrávacím studiu s neznámými hudebníky, což jen posiluje zvěsti o novém materiálu. Její vokální projevy jsou prý stále procítěnější a rozmanitější, posouvající hranice country zpěvu.
Kapela si vždy zakládala na tajemství a ráda překvapuje své fanoušky. Oficiální prohlášení o novém albu se očekává nejdříve na konci roku 2025 nebo na začátku roku 2026. Nicméně, energie a nadšení, které kolují v komunitě fanoušků Prérijních Vlků, jsou hmatatelné. Každý náznak, každý šepot z kapely, je pečlivě analyzován a interpretován. Jedno je jisté: ať už bude nové album jakékoli, Prérijní Vlci zaručeně dodají další mistrovské dílo, které posune hranice žánru a zanechá trvalou stopu v srdcích fanoušků po celém světě. Jejich schopnost neustále se vyvíjet a zároveň zůstat věrni své podstatě je to, co je činí skutečně jedinečnými. Očekávání jsou obrovská, a to oprávněně.
Václav "Vlčí Srdce" Dvořák (Česká republika)
Zpěv, Akustická kytara, Texty, Vedoucí kapely
Lucie "Zlatý Hlas" Procházková (Česká republika)
Zpěv, Banjo
Petr "Strunozub" Kovář (Česká republika)
Mandolína, Akustická kytara
Eliška "Hluboký Kořen" Marešová (Česká republika)
Kontrabas, Basová kytara
Martin "Šumivý Smích" Jelínek (Česká republika)
Housle, Fiddle
David Gonda (Česká republika)
elektronika, produkce
Pavel 'Pája' Papoušek (Česká republika)
Petr Havlíček (Česká republika)
Baskytara
Eva 'Včela' Dvořáková (Česko)
basová kytara, violoncello, doprovodný zpěv
Sergei Volkov (Rusko)
Balalajka
Chiara Morini (Itálie)
mandolína, zpěv
Kosmická Zvukárna
Island, Fjörvik
Šenkovna u Zlaté Trubky
Česká republika, Měděný Potok
Sklep u Starých Legend
Česká republika, Moravomlýn
Azyl U Ztracených Debilů
Česko, Bláznovice nad Sázavou
Warpová díra U Máni
Česká republika, Děrholec
U Vyhaslého Ohniště
Česko, Březový Újezd
Sál Tiché Kapradiny
Rakousko, Eberthal
Coração da Selva
Brazílie, Mata Branca
Kulturní doupě 'Na Kravinci'
Česká republika, Šnorchlov
Tepelný okruh
Estonsko, Kärtseldorf
Saloon Podkovy
Česká republika, Říčníkov
Neonový chrám
Japonsko, Akibahara
A Taberna das Almas
Portugalsko, Neblina
Sambiliongova Avie (Slovensko)
psychedelický folk, karavan-blues, středoevropský rock
Ferencovo Florenc (Česká republika)
undergroundový šraml, česko-maďarský folk-punk
Moravské Prameny (Česká republika)
Tradiční česká a moravská lidová hudba s moderními prvky
Spóróóny a mlžna (Finsko)
country-brutal mushroom-spacecore
Excelentní Účtoři (Česká republika)
úřednický funk-jazz s příměsí harddisk-punku