Skupina několika kreténů vznikla v roce 2011 v podzemním sklepě bývalé plicní léčebny poblíž Velkých Hvozdů, kde se poprvé potkali zakladatelé kapely během improvizovaného workshopu o rytmizaci topení radiátorem. Spojení naprostého neumu, šílené odvahy a neochvějné víry v sílu kakofonie vedlo k vytvoření zcela nového žánru – experimentálního kabaretního noise-folku s příměsí hygienického punku a laického šansonu.
Jejich první veřejné vystoupení se odehrálo v roce 2012 během pohřbu místního kronikáře, kde kapela omylem nahradila smuteční sbor a místo kánonu zazněla 47minutová skladba složená výhradně ze zvuků vysavače, praskání koblih a pokřiku "Dej to zpátky do pytlíku, Franto!"
Hudba kapely není ani tak poslechová, jako spíš smyslově destruktivní zážitek. Používají nástroje jako plechovkové piáno, rozladěný fagot, psací stroj s harmonikou a někdy i živého krtka přilepeného na vibrační podložce. Věří, že hudba by měla bolet, překvapovat a někdy i lehce ohrozit hygienu posluchače.
Jejich album „Zvracející gramofon“ (2015) bylo zakázáno ve třech zemích a jejich koncert v Bulharsku způsobil evakuaci poloviny vesnice Dobrivets. Kritici označují jejich hudbu jako „apokalyptický záchvat epileptického dadaismu“ a „snůšku perverzně geniálních nedorozumění“.
Členové kapely se mění častěji než ponožky, ale základní čtveřice je relativně stabilní. Každý z členů má za sebou kariéru v oborech nesouvisejících s hudbou – od oprav čerpadel přes metafyzickou jógu až po výrobu chmelových figurín. Tato různorodost je podle nich klíčem k jejich nepochopené, ale extrémně autentické tvorbě.
Skupina několika kreténů odmítá digitální distribuci a všechny své nahrávky vydává výhradně na recyklovaných VHS kazetách, které rozdávají zdarma u výtahu v nejvyšším patře paneláků.
V roce 2023 získali prestižní anticenu „Zlatý vývrtka“ za nejbizarnější scénické vystoupení, kdy během koncertu postupně zaměnili nástroje za kuchyňské nádobí, divákům podávali křenovou omáčku a finále skončilo kolektivním spánkem na molitanové hoře v rytmu cimbálu.
Alfréd Bublan (Česká republika)
zpěv, klavírní šroubovák
Světlana Kovářová (Slovensko)
perkuse, plastová flétna
Jean-Luc Pískal (Francie)
křikový vokál, analogová mlha
Miluše Bedla (Česká republika)
teremin, vařečka
Hektor Grmolec (Slovinsko)
basová pilka, dýmová intermezza
Zuzana 'Zuzka' Zelená (Česká republika)
Violoncello z barely, smyčcové pasáže
Lena Dubois (Francie)
Akordeon
Neonový chrám
Japonsko, Akibahara
Saloon Podkova
Česká republika, Starý Kamenolom
Cyber Sanctum
Švédsko, Åkerström
Saloon U Kojota
Česká republika, Suchá Rovina
Schwarzlicht Fabrik
Německo, Dunkelheim
Grand Auditorium Virtuoso
Česká republika, Nová Praha
La Cueva del Flamenco Negro
Španělsko, Almadrava de la Luna
Formulářovna
Česká republika, Prušánky nad Výkazem
Ohnivá Paseka
Česká republika, Hvozdnice nad Rokytnou
Stará Hospoda U Lípě
Česká republika, Bílé Pole
Okeánská bouře (Řecko)
Progressive folk rock
Moravská Věsna (Česká republika)
Česká a moravská lidová hudba
Selva Ritmica (Brazílie)
Afro-Brazilský fusion
Hejno Revival (Česká republika)
bizarní folk-punková psychedelie
Moravanka z Hrozenkova (Česká republika)
Česká lidová hudba
Táborová Čtyřlístek (Česko)
trampsko-country-punková směs s prvky folku
Abyss Devourer (Česká republika)
Technický a brutal death metal