Kapela Vlk Samotář patří mezi nejrespektovanější, ale zároveň nejméně komerčně úspěšné projekty české alternativní scény. Od svého vzniku v roce 2009 si budují pozici tvůrců introvertní, hluboce osobní hudby, která odmítá jakékoli trendy a kompromisy.
Jejich hudba je charakteristická minimalistickými aranžemi, které nechávají prostor syrovým emocím a poetickým textům. Kritici často zmiňují vlivy jako Nick Cave, The National nebo česká undergroundová legenda X. Kapela však vytvořila zcela originální zvuk, který je okamžitě rozpoznatelný - temný, ale ne deprimující, melancholický, ale nikdy sentimentální.
První album 'Noc je ještě dlouhá' (2011) bylo nahráno během tří nocí v opuštěné továrně na pražském předměstí. Nahrávka získala kultovní status díky své autenticitě a syrovosti - většina skladeb byla nahrána v prvních takech. Texty, psané převážně frontmanem Jakubem Marešem, reflektovaly témata osamění, vykořeněnosti a hledání smyslu v moderním světě.
Průlom přišel s třetím albem 'Kosti' (2016), které se nečekaně dostalo do širšího povědomí díky nominaci na cenu Anděl v kategorii Alternativa. Kapela však odmítla komerční nabídky a místo toho odehrála intimní turné po malých klubech a alternativních prostorech.
Vlk Samotář je známý svým nekompromisním přístupem k umělecké svobodě. Nikdy nepodepsali smlouvu s velkým vydavatelstvím, všechny nahrávky vydávají pod vlastním labelem Noční vydavatelství. Koncerty vybírají pečlivě podle atmosféry místa, často odmítají větší festivaly ve prospěch malých kulturních center.
Jejich poslední album 'Světla města' (2022) bylo nahráno v klášteře v jižních Čechách a představuje jejich dosud nejkomplexnější práci - 12 propojených skladeb, které tvoří jakýsi moderní hymnus o hledání světla v temnotě. Kritika album označila za 'mistrovské dílo české alternativní scény'.
V současnosti kapela připravuje nové turné, které bude zaměřeno na neobvyklé prostory - opuštěné kostely, průmyslové haly a přírodní amfiteátry. Jak říká Mareš: 'Nechceme být největší, chceme být nejpravdivější. A někdy pravda potřebuje ticho, aby byla slyšet.'
Jakub Mareš (Česko)
zpěv, kytara, texty
Tereza Vránová (Česko)
baskytara, klávesy, doprovodný zpěv
Ondřej 'Džes' Džavík (Slovensko)
bicí, perkuse
Anna Kovaříková (Česko)
viola, klávesy, doprovodný zpěv
The Balkan Brass Bomb (Srbsko)
Trubka (balkánská), Akordeon
The Paraguayan Punisher (Paraguay)
Vokály (Guarania-Punk), Harfa (elektrická)
Šenkovna u Zlaté Trubky
Česká republika, Měděný Potok
Zvuková Komnata
Slovensko, Plakovce
Noční Rezonance
Česká republika, Stínovice
Ovce v Kapse
Česko-Slovensko, Múzeum Zrezivených Tankov
Folklórní Dvůr "U Zelené Révy"
Česká republika, Vinná Lhota
La Salamanca Espectral
Argentina, Polvo Eterno
Stará Hospoda U Lípě
Česká republika, Bílé Pole
Perón 12
Česká republika, Dolní Komorovice
Krystalový Fjord (Krystallfjorden)
Norsko, Skogshavn
Kulturní Dům Horní Lhota
Česká republika, Horní Lhota
Ethereal Nexus Ensemble (Mezinárodní (globální spolupráce))
Transdimenzionální Etnofusion
Okeánská bouře (Řecko)
Progressive folk rock
Pudlí Přežvyk (Austrálie)
Galaktický Jazz-Funk pro mazlíčky
Diskotéka Mrtvých Romantiků (Slovensko)
Temný, Elektronický Synth-Pop s Existenciálními Texty
Lesní Oheň (Česká republika)
folk
Pryskyřičné Vlasy (Česká republika)
Český bigbít s prvky psychedelického rocku a country
Folková Pohoda (Česká republika)
folk