Kapela Vlk Samotář patří mezi nejrespektovanější, ale zároveň nejméně komerčně úspěšné projekty české alternativní scény. Od svého vzniku v roce 2009 si budují pozici tvůrců introvertní, hluboce osobní hudby, která odmítá jakékoli trendy a kompromisy.
Jejich hudba je charakteristická minimalistickými aranžemi, které nechávají prostor syrovým emocím a poetickým textům. Kritici často zmiňují vlivy jako Nick Cave, The National nebo česká undergroundová legenda X. Kapela však vytvořila zcela originální zvuk, který je okamžitě rozpoznatelný - temný, ale ne deprimující, melancholický, ale nikdy sentimentální.
První album 'Noc je ještě dlouhá' (2011) bylo nahráno během tří nocí v opuštěné továrně na pražském předměstí. Nahrávka získala kultovní status díky své autenticitě a syrovosti - většina skladeb byla nahrána v prvních takech. Texty, psané převážně frontmanem Jakubem Marešem, reflektovaly témata osamění, vykořeněnosti a hledání smyslu v moderním světě.
Průlom přišel s třetím albem 'Kosti' (2016), které se nečekaně dostalo do širšího povědomí díky nominaci na cenu Anděl v kategorii Alternativa. Kapela však odmítla komerční nabídky a místo toho odehrála intimní turné po malých klubech a alternativních prostorech.
Vlk Samotář je známý svým nekompromisním přístupem k umělecké svobodě. Nikdy nepodepsali smlouvu s velkým vydavatelstvím, všechny nahrávky vydávají pod vlastním labelem Noční vydavatelství. Koncerty vybírají pečlivě podle atmosféry místa, často odmítají větší festivaly ve prospěch malých kulturních center.
Jejich poslední album 'Světla města' (2022) bylo nahráno v klášteře v jižních Čechách a představuje jejich dosud nejkomplexnější práci - 12 propojených skladeb, které tvoří jakýsi moderní hymnus o hledání světla v temnotě. Kritika album označila za 'mistrovské dílo české alternativní scény'.
V současnosti kapela připravuje nové turné, které bude zaměřeno na neobvyklé prostory - opuštěné kostely, průmyslové haly a přírodní amfiteátry. Jak říká Mareš: 'Nechceme být největší, chceme být nejpravdivější. A někdy pravda potřebuje ticho, aby byla slyšet.'
Jakub Mareš (Česko)
zpěv, kytara, texty
Tereza Vránová (Česko)
baskytara, klávesy, doprovodný zpěv
Ondřej 'Džes' Džavík (Slovensko)
bicí, perkuse
Anna Kovaříková (Česko)
viola, klávesy, doprovodný zpěv
Julius Vysavač (Rakousko)
ambientní vysávání
Blažena Teplá (Česká republika)
basová hyperholeň a vokály
Metal Sanctuary
Česká republika, Vranovice nad Smrtí
Nexus Zvuku
Neidentifikováno, Etherea
Grand Auditorium Virtuoso
Česká republika, Nová Praha
Splachovna pod Hniličkou
Česká republika, Kalová Lhota
U Provařenýho Ešusu
Česká republika, Křupov u Ohniště
Underground Tomb
Česká republika, Černohrad
Akademický Salon Magna Veritas
,
U Klapající Hlíny
Česká republika, Zmatenín
Splachárna
Česká republika, Čurákovice u Potrubína
Dyke Patrol (Nizozemsko)
queer punk s prvky elektroniky
Evropský Dechový Soubor Harmonia (Rakousko)
dechová hudba
Jihočeské Pouto (Česká republika)
Velká česká country, folk a bluegrassová skupina s orchestrálními prvky
Hromoví jezdci (Česká republika)
Alternativní rock
Táborová Čtyřlístek (Česko)
trampsko-country-punková směs s prvky folku
Černé Vlny (Česká republika)
Post-punk/Darkwave
Orchestr Blažených Hopsalů (Česká republika)
Absurdní folk-hop s prvky šílenství
Lampa na útěku před stínem svého ozónu (Island)
fotofobní elektroambientní post-ozonový soul
Slunce Jamajky (Česká republika)
reggae
Neon Wolves (Švédsko)
Synthwave/Dark Electronic